Doręczenie decyzji administracyjnej

Zasada dotycząca techniki doręczenia

Zasadą jest doręczanie pism, w tym decyzji administracyjnych za pokwitowaniem przez operatora pocztowego, przez pracownika lub inne upoważnione osoby lub organy1. Najczęściej doręczenie odbywa się za pośrednictwem Poczty Polskiej. Pracownicy urzędów doręczają takie decyzje jak w sprawie wymiaru podatku od nieruchomości lub w sprawie wymiaru podatku rolnego i leśnego.

W związku z informatyzacją administracji doręczenie pism może nastąpić również za pomocą środków komunikacji elektronicznej (tzw. EPUAPem). Należy wystąpić do organu o doręczenia w taki sposób i wyrazić zgodę, oraz wskazać organowi adres elektroniczny do doręczeń. 

Zasada dotycząca adresata

Kolejną zasadą doręczeń jest to, że organ doręcza pismo w sprawie stronie postępowania. Jednak jeżeli za stronę działa przedstawiciel lub pełnomocnik – doręcza się je temu przedstawicielowi lub pełnomocnikowi. Jeżeli pismo zostało doręczone zarówno stronie, jak i jej przedstawicielowi lub pełnomocnikowi, to pismem prawidłowo doręczonym będzie pismo doręczone przedstawicielowi albo pełnomocnikowi strony i w konsekwencji to doręczenie będzie wywoływać skutki prawne, np. rozpocznie się bieg terminu do wniesienia skargi do sądu administracyjnego2.

Zasady dotyczące miejsce doręczenia

Zasada 1

Pisma doręcza się osobom fizycznym w ich mieszaniu lub miejscu pracy. 

Wyjątek 1

Pisma można doręczyć w lokalu organu administracji, jeżeli przepis szczególny nie stanowi inaczej.

Wyjątek 2

W razie niemożności doręczenia według zasady i wyjątku 1, pismo doręcza się w każdym miejscu, gdzie się adresata zastanie3.

Zasada 2

Osobom prawnym oraz jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej pisma doręcza się w lokalu ich siedziby.  Pisma mogą być doręczone do rąk osoby lub osób uprawnionych w danej jednostce organizacyjnej do odbioru pism. W przypadku niemożności doręczenia w ten sposób właściwym sposobem postępowania jest awizowanie pisma4.

Co w przypadku nieobecności, bo nieobecność to jeszcze nie „niemożność doręczenia” 

Doręczenie zastępcze

Ktoś odbierze za nas. W przypadku nieobecności pismo doręcza się, za pokwitowaniem, dorosłemu domownikowi, sąsiadowi lub dozorcy domu. Te osoby muszą podjąć się oddania pisma adresatowi. 

Awizo

Placówka pocztowa przechowuje przesyłkę przez 14 dni. Ważna5 jest ZASADA PODWÓJNEGO AWIZOWANIA. Co oznacza, że ponowne zawiadomienie (awizo) powinno być ponowione po 7 dniach. Praktyką Poczty Polskiej jest jedno awizo na 14 dni, a drugie zawiadomienie jedynie symbolicznie odznaczane w systemie. 

Domniemanie doręczenia – kiedy?

Jeżeli pismo spędzi 14 dni w placówce pocztowej, a my nie będziemy chcieli lub nie będziemy mogli go odebrać to doręczenie UWAŻA SIĘ ZA DOKONANE z upływem ostatniego dnia. Przesyłka niedoręczona wraca do organu administracji. Zostaje ono wówczas pozostawione w aktach.  

Nie odbiorę to znaczy, że nie ma decyzji? Nie tędy droga…

Odmowa przyjęcia pisma = doręczenia pisma. Takie pismo wraz z adnotacją pracownik urzędu włącza do akt sprawy. W tym przypadku – odmowy przyjęcia pisma urząd zastosuje domniemanie, że doręczył je w dniu odmowy. 

Jak w starożytnym Rzymie – publiczne obwieszczenie

Jest to możliwe, 

  • jeżeli przepis szczególny tak stanowi: przykładowo art. 5a Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane6: W przypadku budowy obiektu liniowego, którego przebieg został ustalony w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, a także wykonywania innych robót budowlanych dotyczących obiektu liniowego, gdy liczba stron w postępowaniu przekracza 20, stosuje się przepis art. 49 Kodeksu postępowania administracyjnego.
  • Dzień, w którym nastąpiło publiczne obwieszczenie, inne publiczne ogłoszenie lub udostępnienie pisma w Biuletynie Informacji Publicznej wskazuje się w treści tego obwieszczenia, ogłoszenia lub w Biuletynie Informacji Publicznej. Zawiadomienie uważa się za dokonane po upływie czternastu dni od dnia, w którym nastąpiło publiczne obwieszczenie, inne publiczne ogłoszenie lub udostępnienie pisma w Biuletynie Informacji Publicznej.
  • organ może dokonywać zawiadomienia o decyzjach i innych czynnościach organu administracji publicznej w formie, o której mowa w art. 49 § 1, jeżeli w postępowaniu bierze udział więcej niż dwadzieścia stron.

Pamiętaj, że z pomocy profesjonalnego pełnomocnika, takiego jak radca prawny możesz skorzystać już na etapie postępowania administracyjnego. Co oznacza, że radca prawny, może działać razem z Tobą już przed wydaniem decyzji administracyjnej, tu z ofertą Kancelarii.

Tu możesz zapoznać się z innymi artykułami z zakresu prawa administracyjnego. Treści prezentowane na blogu mają charakter informacyjny i nie stanowią opinii prawnej ani porady prawnej.

Przypisy

  1. art. 39 k.p.a.
  2. postanowienie SN z 6 stycznia 1999 r., III RN 95/98, OSNAPiUS 1999, nr 21, poz. 672; postanowienie NSA z 11 marca 1997 r., I SA/Po 1333/96
  3. tak po amerykańsku – jeszcze nigdy się nie spotkałam
  4. wyrok NSA z 20 października 2010 r., II OSK 1650/09
  5. choć niestosowane przez Pocztę Polską
  6. Dz. U. z 2020 r. poz. 1333 z późn. zm.