Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach określa środowiskowe uwarunkowania realizacji przedsięwzięcia. Z uwagi na zakładane oddziaływanie przedsięwzięcia na środowisko ustawodawca przewidział udział społeczeństwa w jej wydaniu. Jednak lokalna społeczność nie jest utożsamiana ze stroną postępowania. Konsekwencją charaktru postępowania środowiskowego jest fakt, że stron postępowania jest zazwyczaj wiele.
Pojęcie udziału społecznego w postępowaniu o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
Przed wydaniem decyzji środowiskowej organ prowadzący postępowanie zapewnia możliwość udziału społeczeństwa w postępowaniu środowiskowym. Jeżeli w postępowaniu środowiskowym nie stwierdzono konieczności przeprowadzenia takiej oceny, postępowanie toczy się bez udziału społecznego.
Udział społeczny dotyczy tych zainteresowanych podmiotów, które mają w tej sprawie interes faktyczny, lub innych adresatów nawet niemających tego interesu. To, że ktoś ma w konkretnej sprawie interes prawny, ponieważ jest stroną postępowania w świetle art. 28 k.p.a., nie oznacza braku możliwości skorzystania przez niego także z tej procedury dotyczącej udziału społeczeństwa (wyrok NSA z 5 kwietnia 2011 r., II OSK 3/11).
Przejawy udziału społecznego
Udział społeczny rozpoczyna się od podania informacji do publicznej wiadomości. Ujawnieniu podlegają dokumenty o przystąpieniu do oceny, wszczęciu postępowania, wydaniu decyzji, organie właściwym i organach. Przejawem udziału społeczeństwa jest również możliwości zapoznania się z niezbędną dokumentacją sprawy i miejscu jej wyłożenia.
Prawa do zapoznania się z dokumentacją nie można ograniczać np. przez żądanie opłat lub składania wniosków;
Wyłączenie udziału społecznego
Organ prowadzący postępowanie może, w drodze postanowienia, wyłączyć stosowanie przepisów o udziale społecznym w odniesieniu do przedsięwzięć realizowanych na terenach zamkniętych, jeżeli zastosowanie tych przepisów mogłoby mieć niekorzystny wpływ na cele obronności i bezpieczeństwa państwa.
Strona postępowania administracyjnego w postępowaniu o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
Zgodnie z art. 74 ust. 3a ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko:
Stroną postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest wnioskodawca oraz podmiot, któremu przysługuje prawo rzeczowe do nieruchomości znajdującej się w obszarze, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie w wariancie zaproponowanym przez wnioskodawcę. Przez obszar ten rozumie się:
1) przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz obszar znajdujący się w odległości 100 m od granic tego terenu;
2) działki, na których w wyniku realizacji, eksploatacji lub użytkowania przedsięwzięcia zostałyby przekroczone standardy jakości środowiska, lub
3) działki znajdujące się w zasięgu znaczącego oddziaływania przedsięwzięcia, które może wprowadzić ograniczenia w zagospodarowaniu nieruchomości, zgodnie z jej aktualnym przeznaczeniem.
Prawa stron
W toku postępowania organ powinien zapewnić stronom możliwość dostępu do informacji o sprawie. Doręczane mogą być wszelkiego rodzaju zawiadomienia, wezwania, postanowienia, protokoły, odpisy ugody i wszelkie inne dokumenty, których treść strona postępowania powinna poznać. Doręczanie jest czynnością organu, z którą ustawa wiąże określone skutki prawne. Jego rolą jest zapewnienie stronie czynnego udziału w toczącym się postępowaniu oraz uczestniczenia w czynnościach organów.
W postępowaniu środowiskowym doręczeniu podlega informacja o wszczęciu, o podejmowanych postanowieniach (w szczególności zaskarżalnych), przedłożeniu raportu i wydaniu samej decyzji. Zgodnie z art. 10 k.p.a. przed wydaniem decyzji środowiskowej stronom należy zapewnić możliwość wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów, jak również zgłoszonych żądań.
Zawiadomienie stron a obwieszczenie do społeczeństwa
Od zawiadamiania stron należy odróżnić obwieszczenie skierowane do społeczeństwa. Jeżeli jest ich więcej niż 10, to zgodnie z art. 74 ust. 3 ustawy o udostępnianiau w zw. z art. 49 k.p.a. doręczenie nastąpi w formie obwieszczenia. Obowiązku tego nie można utożsamiać z obowiązkiem zawiadomienia społeczeństwa o wydaniu decyzji w trybie art. 85 ust. 3 u.u.i.ś.
Zgodnie z pismem Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z 3 stycznia 2012 r. (znak: DOOŚidk-0452/3854/11/jz.JSz): „Doręczenie stronom decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w trybie art. 49 k.p.a. oraz podanie tej decyzji do publicznej wiadomości mogą zostać dokonane w jednym obwieszczeniu. Dla obu tych czynności powinny zostać osobno przytoczone podstawy prawne”.
Odwołać się czy nie odwołać?
Decyzja środowiskowa staje się ostateczna po 14 dniach od dnia jej doręczenia, jeżeli żadna ze stron nie złoży odwołania. Decyzja środowiskowa, zyskując walor ostateczności, staje się podstawą do wystąpienia o decyzję inwestycyjną. Wiąże ona organ wydający taką decyzję. Decyzja ostateczna jest źródłem praw i obowiązków bez względu na to, czy zostanie następnie zaskarżona do sądu administracyjnego.
Odwołanie od decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
Termin do wniesienia odwołania otwiera się z dniem, w którym decyzja została doręczona stronie. Reguła ta jest szczególnie istotna w przypadkach, gdy z uwagi na większą liczbę stron (ponad 10) nie stosuje się indywidualnych doręczeń. Moment do rozpoczęcia liczenia terminu do wniesienia odwołania w takiej sytuacji to upływ 14. dnia trwania okresu wywieszenia decyzji.
Nie jest przy tym istotne, czy strona zapoznała się faktycznie z obwieszczonym rozstrzygnięciem. Liczy się prawidłowość zawiadomienia (wybranie odpowiedniej formy i czas trwania zawiadomienia) oraz potencjalna możliwość strony zapoznania się z treścią decyzji.
Z pełnomocnikiem czy bez?
Pamiętaj, że z pomocy radcy prawnego możesz skorzystać już na etapie postępowania administracyjnego – o czym więcej tutaj. Co oznacza, że radca prawny, może działać razem z Tobą już przed wydaniem decyzji administracyjnej, tu z ofertą Kancelarii.
Tu możesz zapoznać się z innymi artykułami z zakresu prawa administracyjnego. Jestem również na Instagramie lub Facebooku.