Kara pieniężna za usunięcie drzewa

W tym poście tu, możesz się dowiedzieć jak legalnie usunąć drzewo. Czasami zdarza się jednak tak, że rozglądasz się dookoła, nikt nie widzi… piła w ruch i ciach, drzewa nie ma. Może sąsiad nie widział, może nikt nie słyszał. Jednak w skrzynce zalega korespondencja z decyzją wszczęciu postępowania o nałożenie kary pieniężnej za usunięcie drzewa. 

Charakter kary administracyjnej

„Administracyjna kara pieniężna za usunięcie drzewa bez wymaganego zezwolenia nie ma charakteru odszkodowawczego. Jest to odpowiedzialność za delikt administracyjny, przy której wartość przyrodnicza usuwanego drzewa nie ma znaczenia, ponieważ jest to odpowiedzialność za działanie bez zezwolenia”1.

Kto nakłada karę pieniężną za usunięcie drzewa?

Organem prowadzącym postępowanie zmierzającym do wymierzenia kary pieniężnej za usunięcie drzewa lub krzewu jest wójt, burmistrz albo prezydent miasta. 

W jakich sytuacjach jest wymierzana kara pieniężną za usunięcie drzewa lub krzewu?

Administracyjną kara pieniężna wymierzana jest m.in. za: 

  1. usunięcie drzewa lub krzewu bez wymaganego zezwolenia; 
  2. usunięcie drzewa lub krzewu bez zgody posiadacza nieruchomości; 
  3. zniszczenie drzewa lub krzewu; 
  4. uszkodzenie drzewa spowodowane wykonywaniem prac w obrębie korony drzewa; 

Termin uiszczenia kary pieniężnej za usunięcie drzewa lub krzewu

Uiszczenie kary następuje w terminie 14 dni od dnia, w którym decyzja w sprawie wymierzenia kary stała się ostateczna.

Wysokość kary pieniężnej za usunięcie drzewa lub krzewu

Kara pieniężna za usunięcie drzewa lub krzewu ustalana jest w wysokości dwukrotnej opłaty za usunięcie drzewa lub krzewu. Dotyczy to również sytuacji opisanej w pkt 3. W przypadku, w którym usunięcie drzewa lub krzewu jest zwolnione z obowiązku uiszczenia opłaty, karę ustala się w wysokości opłaty, tak gdyby zwolnienia nie było. 

Administracyjną karę pieniężną, w sytuacji opisanej w pkt 4, ustala się w wysokości opłaty za usunięcie drzewa, pomnożonej przez 0,6.

Przypomnienie – jak ustala się wysokość opłaty

Opłatę za usunięcie drzewa ustala się mnożąc liczbę cm obwodu pnia drzewa mierzonego na wysokości 130 cm i stawkę opłaty. Jeżeli drzewo na wysokości 130 cm: 

  • posiada kilka pni – za obwód pnia drzewa przyjmuje się sumę obwodu pnia o największym obwodzie oraz połowy obwodów pozostałych pni; 
  • nie posiada pnia – za obwód pnia drzewa przyjmuje się obwód pnia mierzony bezpośrednio poniżej korony drzewa. 

Opłatę za usunięcie krzewu ustala się mnożąc liczbę metrów kwadratowych powierzchni gruntu pokrytej usuwanymi krzewami i stawkę opłaty. Za wielkość powierzchni pokrytej krzewami przyjmuje się wielkość powierzchni rzutu poziomego krzewu. 

Stawki opłat za usuwanie drzew nie mogą przekraczać 500 zł, natomiast w przypadku krzewów nie mogą przekraczać 200 zł. Rozporządzenie w sprawie wysokości stawek opłat za usunięcie drzew i krzewów2 określa wysokość stawek opłat dla poszczególnych rodzajów i gatunków drzew w zależności od obwodu pnia oraz wysokość stawek opłat dla poszczególnych rodzajów i gatunków krzewów w zależności od powierzchni krzewu albo krzewów rosnących w skupisku.

Kiedy nie poniesiesz odpowiedzialności za usunięcie drzewa?

Ustawa o ochronie przyrody nie wyjaśnia, czym jest „usunięcie”. Wykładnia 3 przesądza o tym, że przez usunięcie drzewa lub krzewu należy rozumieć jego: ścięcie, wykarczowanie i wykopanie z korzeniami i posadzenie na innej nieruchomości. Zgodnie z potocznym znaczeniem wyraz „usunąć” oznacza zabrać coś skądś, sprawić, że to coś przestaje istnieć. Istotą zaś omawianych przepisów o ochronie przyrody jest ochrona walorów krajobrazowych, terenów zieleni, drzew i krzewów. Przez usunięcie drzew i krzewów należy więc rozumieć wycięcie, zniszczenie lub przesadzenie drzew i krzewów z terenu danej nieruchomości tworzącej zagospodarowaną i zorganizowaną całość4.

W orzecznictwie przeważa pogląd, że przemieszczenie/przesadzenie drzewa lub krzewu w ramach danej nieruchomości nie jest jego „usunięciem” w rozumieniu art. 88 ust. 1 ustawy o ochronie przyrody5. Powyższe potwierdza stanowisko Ministerstwa Środowiska oraz głównego konserwatora przyrody6 gdzie wyjaśniono, że zezwolenie na usunięcie drzew lub krzewów dotyczy jedynie usuwania ich z terenu nieruchomości, natomiast nie dotyczy przemieszczania ich w obrębie tej nieruchomości. Za przyjęciem powyższego stanowiska przemawia również ocena przedstawiona przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie z dnia 13 kwietnia 2005 r.7, Sąd w wyroku tym orzekł, że przesadzenie drzewa lub krzewów w ramach tej samej zorganizowanej i zagospodarowanej nieruchomości nie stanowi o ich usunięciu z danej nieruchomości.

Oczywiście wszystko zależy od stanu faktycznego, który organ ustali w Twojej indywidualnej sytuacji. Dla odtworzenia celu wycinki istotne są okoliczności zarówno poprzedzające usunięcie drzew, jak i te, które nastąpiły później8.

To drugi wpis tej serii i będzie miał swoje rozwinięcie również na Instagramie lub Facebooku.

Tu możesz zapoznać się z innymi artykułami z zakresu prawa administracyjnego, a tu z ofertą Kancelarii. Jeżeli masz dodatkowe pytania związane z postępowaniem w tym zakresie – zapraszam do kontaktu.

Przypisy

  1. wyrok NSA z dnia 24 stycznia 2012 r., II OSK 2157/10, LEX nr 1138091
  2. Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 3 lipca 2017 r. w sprawie wysokości stawek opłat za usunięcie drzew i krzewów (Dz. U. poz. 1330)
  3. językowa, systemowa i celowościowa
  4. zob. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 13 kwietnia 2005 r., sygn. akt IV SA/Wa 865/04
  5. Wyrok WSA w Gdańsku z 25.09.2018 r., II SA/Gd 455/18, LEX nr 2555534
  6. z upoważnienia ministra, zawarte w odpowiedzi na interpelację nr 3214 w sprawie obowiązującego wieku drzew i krzewów zwolnionych z uzyskania zezwoleń na ich usunięcie oraz wysokości kar pieniężnych naliczanych za ich usuwanie bez wymaganego zezwolenia
  7. sygn. akt IV SA/Wa 865/04, który choć odnosi się do art. 47e ust. 2 ustawy z dnia 16 października 1991 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2001 r. Nr 99, poz. 1079 z późn. zm.) zgodny jest w przedmiocie sprawy z art. 83 ust. 1 obowiązującej ustawy o ochronie przyrody.
  8. Wyrok WSA w Gdańsku z 26.02.2020 r., II SA/Gd 587/19, LEX nr 2837737